Artikel uit Eindhovens Dagblad van 30-01-2004

EINDHOVEN

Bewoners Polynormwoningen boos over sociaal plan HHvL

Door ESTHER FRANSZ

Vrijdag 30 januari, EINDHOVEN - Bewoners van de polynormwoningen in de wijk Lievendaal zijn boos op woningstichting HHvL. Zij verwijten de woningstichting een autoritaire houding 'die niet meer van deze tijd is' bij de totstandkoming van het sociaal plan voor de wijk. Ondanks bezwaren van bewoners tegen het plan zou de woningstichting niet open staan voor suggesties. Bewoners willen zich daarom tijdens een bijeenkomst dinsdag beraden over andere maatregelen. Het sociaal plan voorziet onder meer in de vergoeding die bewoners krijgen als zij eind 2005 wegens sloop moeten verhuizen.

Standaardplan

Begin vorig jaar mislukte een poging van de Eindhovense corporaties om samen met de Stichting Huurdersbelangen Eindhoven (SHE) een standaard sociaal plan te bepalen voor alle bewoners van Eindhovense sloopwijken. Het gevolg was dat de verschillende corporaties per wijk moesten gaan onderhandelen over de vergoeding.

Volgens Buurtvereniging Poly­norm is bij de polynormwoningen echter geen sprake van onderhandelen. De buurt­vereniging verwijt Hhvl dan ook dat zij het sociaal plan zonder overleg of ruimte voor onderhandeling aan de bewo­ners heeft opgelegd. "Zonder een sociaal plan mogen ze van de gemeente niet door naar de volgende fase van de wijkvernieuwing, dus hebben ze het er maar doorgeduwd", concludeert een verontwaardigde M. Verhagen van de buurtvereniging. Hhvl kwam volgens Verhagen en woordvoerder K. Cuypers van de werkgroep sociaal plan van de buurtvereniging in oktober met het huidige plan. Ondanks eerder overleg wisten bewoners hier niks van. Ze pasten het plan op punten aan en vroegen de woningstichting of daarover overleg kon plaatsvinden. Cuypers: "Dat hebben we in januari gehad, maar bij ieder punt kregen we nul op het re­kest waardoor we het gesprek maar hebben afgekapt."

Kopgroep

In het huidige sociaal plan biedt Hhvl een vergoeding van 4091 euro voor een eengezins­woning, het maximale bedrag dat in het afgewezen standaard sociaal plan geboden werd. Volgens Hhvl blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Woonbond dat de woningstichting hiermee in de kopgroep zit.
Verhagen is het daar niet mee eens. "De richtlijn van de woonbond is en blijft de basis die het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, red.) heeft aangegeven, en dat is 7759 tot 11.025 euro voor een verhuizing. Maar de corporaties houden elkaar de hand boven het hoofd, en houden daarom vast aan hun oorspronkelijke voorstel" Ondanks de protesten is volgens een woordvoerder van Hhvl over het huidige plan geen overleg meer mogelijk. "Wij moeten door. Er is toen op stedelijk niveau overlegd zonder een eenduidige uit­komst. Dus hebben we zelf beleid gemaakt, en dat voorgelegd. Daar zijn geen aanpassingen meer op mogelijk."
De bewoners beraden zich nu op andere stappen. "We willen een gesprek met wethouder Schreurs", aldus Cuypers. "Bewoners van de wijk De Barrier hebben bijvoorbeeld nog tien procent korting op de nieuwe huur gekregen, maar volgens Hhvl was dat oud beleid."