Regio Eindhoven
DERTIEN GEZINNEN OVER
Onzekerheid voor Polynormbewoners

Door onze correspondente YVONNE VAN SEBILLE

Donderdag 27 oktober 2005 - Waar nu nog 212 zogenaamde Polynormwoningen staan, verrijst eind volgend jaar een hele nieuwe woonwijk in Lievendaal. Dat vooruitzicht was voor het merendeel van de bewoners geen reden om te blijven. Slechts dertien gezinnen hielden vol. Maar ze vragen zich af of ze straks wel kunnen terugkeren naar een betaalbare nieuwbouwwoning. Vanavond is er een informatiebijeenkomst over de sloop.-

Tot drie jaar geleden voelde iedereen zich prima in de levendige Strijpse Polynormbuurt. Veel jonge gezinnen, veel activiteiten en een goede sfeer. Toen in 2001 het vijftigjarige bestaan groots gevierd werd met het Folkwoodsfestival, vermoedde niemand dat de buurt gesloopt zou worden.

Volgens Ben Nas, die al 21 jaar in Polynorm woont, ging het de laatste tien jaar steeds beter met de leefbaarheid van de buurt. Tot in 2000 geruchten over asbest de ronde deden. Buurtvereniging Polynorm wilde duidelijkheid. Pas na inschakeling van de GGD gaf woningbouwvereniging Hhvl, openheid van zaken. Zonder overleg met de huurders besloot Hhvl tot sloop over te gaan, hoewel het asbest ook verwijderd zou kunnen worden. „Te weinig huuropbrengsten“, vermoedt Nas.

Marja Verhagen en Nas, beiden actief lid van de buurtvereniging, weten zeker dat met de sloop de onzekerheid niet is afgelopen. Tot grote frustratie van de terugkeerders is tot op heden niet duidelijk hoelang ze in een wisselwoning moeten zitten en of ze wel een betaalbare woning kunnen krijgen. Nu betalen de huurders nog geen 350 euro per maand. De goedkoopste nieuwbouwwoning gaat minimaal 470 euro kosten. „Dat komt doordat HhvL geen terugkeerbeleid heeft en dus niet bouwt voor de huidige bewoners. Daarom worden er maar weinig sociale koop- en huurwoningen neergezet. En waar die wel komen, weten we niet.“

Angst en onzekerheid dreven veel bewoners naar elders. Veel ouderen die in 1978 de grote renovatie al hadden meegemaakt, zagen twee verhuizingen niet meer zitten en verlieten de wijk waar ze ruim veertig jaar hadden gewoond. Lambert van den Eijnden en zijn vrouw Nolda woonden maar liefst 48 jaar in een Polynormwoning. Twee jaar geleden zijn ze naar Woensel vertrokken, omdat ze op 84-jarige leeftijd al die toestanden niet meer aandurfden. Van den Eijnden is letterlijk en figuurlijk ziek geworden door het vertrek uit zijn geliefde buurt. „We hadden een groot park voor de deur, vrij uitzicht, de volkstuin nabij en winkels op fietsafstand. Wat wil een mens nog meer“, verzucht de rasechte Strijpenaar.

Na de massale uittocht begon de buurt te verloederen. De buurtvereniging heeft het vermoeden dat Hhvl er allerlei mensen ’dumpte’. Met als gevolg huisuitzettingen, drugspanden, asociaal gedrag, criminaliteit en mensen die zich steeds onveiliger gingen voelen.

„Daar maakten de leefbaarheidgroep en de politie gelukkig snel een eind aan. Sindsdien wordt alles netjes bijgehouden en zitten in de vrijgekomen huizen studentenparen“, aldus Anja van der Zanden.

Een woordvoerder van Woonbedrijf (van SWS en Hhvl) vindt de onzekerheid van de bewoners vreemd, omdat ze naar haar zeggen wel degelijk weten waar ze aan toe zijn. Maandag 1 november gaat de sloop van start en volgens de prognose zullen de bewoners twee tot tweeënhalf jaar in een wisselwoning zitten, afhankelijk van de exacte startdatum van de nieuwbouw. Die is nu gepland in het derde kwartaal van 2006.

Eindhovens Dagblad | 27-10-2005 | Regio Eindhoven