Regio Eindhoven
Nog één keer neuzen in Polynorm

Door onze correspondente YVONNE VAN SEBILLE

Vrijdag 18 november 2005 - EINDHOVEN – Bijna veertig mensen waren gisteren naar de Polynormbuurt in Strijp gekomen om feestelijk afscheid te nemen van hun oude woonwijk. Voor heel even gingen de hekken rond het sloopterrein aan de Tilburgseweg-West open. En voor de laatste keer konden oud-bewoners nog een kijkje nemen in een van de huizen.

De buurtvereniging wilde het begin van de sloop niet ongemerkt voorbij laten gaan en nodigde daarom (oud-)bewoners uit om nog een keer stil te staan bij de sloop van Polynorm.

Met gemengde gevoelens betreden de zusters Koeneman de woning. Broer Henk is niet meegekomen. Sinds de dood van hun moeder drie jaar geleden zijn ze er niet meer geweest. 54 jaar hebben hun ouders er gewoond. Met achten waren ze thuis. Nooit hebben ze het gevoel gehad dat het te krap, te gehorig, te koud of te warm was. De meiden Koeneman hebben alleen maar goeie herinneringen.

Dat geldt ook voor de 57-jarige Peter Kersjes. Zijn gemoed schiet vol als hij de woonkamer binnenstapt. Zijn ouders kwamen in 1954 naar Polynorm. Na hun overlijden bleef hij in het ouderlijke huis wonen. Drie maanden geleden is hij verhuisd naar een flat en hij heeft verschrikkelijk heimwee. Kersjes zou zo weer terug willen. Maar dat gaat niet, want voor hem zijn de nieuwe woningen veel te duur.

Mies en Jean Boerenkamp hebben geen spijt van hun gedwongen vertrek tweeënhalf jaar geleden. Ze hebben het nu goed naar hun zin. „Als de sloop er niet tussen was gekomen, zouden we nooit op het idee zijn gekomen om weg te gaan.“

Volgende week begint de afbraak van het eerste blok. En over een paar maanden zal niets meer herinneren aan deze bijzondere naoorlogse wijk. Bijzonder, want de Polynormbuurt is de laatste wijk in Nederland waar nog staalconstructiewoningen staan. Dankzij de buurtvereniging, het Woonbedrijf, de Stichting tot Behoud Wederopbouw Erfgoed en de TU/e blijft één exemplaar bewaard. Op het TU/e-terrein wordt namelijk een van de woningen door studenten van de faculteit Bouwkunde herbouwd.

Eindhovens Dagblad | 18-11-2005 | Regio Eindhoven