Artikel uit Eindhovens Dagblad van 17-01-2002

Woningstichting wil af van asbest

Polynormwoningen over twee jaar gesloopt

EINDHOVEN - De bewoners van de 212 Polynormwoningen in de Eindhovense buurt Lievendaal moeten over twee jaar verhuizen. Hun huurwoningen worden gesloopt. Woningstichting Hertog Hendrik van Lotharingen (Hhvl) ziet dit als de beste oplossing voor het asbestprobleem in de woningen.

De Polynormwoningen in Eindhoven.
(Foto Jurriaan Balke )

De Polynormwoningen liggen in Gestel tussen de Pieter Stockmanslaan, de Van Vollenhovenstraat, de Johannes Buijslaan en de Tilburgseweg West en zijn herkenbaar aan hun beige muurtegels. Ze zijn ruim vijftig jaar geleden gebouwd volgens een constructiesysteem met de naam Polynorm. Elke woning bestaat uit een stalen skelet waarin wandplaten zijn gehangen. Hierin is asbest verwerkt. Het asbest leidde de afgelopen twee jaar tot verontruste vragen vanuit de bewonersvereniging Polynorm. Eigenaar Hhvl benadrukt dat deze schadelijke stof vast zit in de wanden. Zolang bewoners deze intact laten, zou er geen gevaar zijn voor de gezondheid. De woningstichting gaf de huurders vorig jaar een handleiding, voor het geval ze in de muur willen boren of zagen. Gebruiksaanwijzing 'Een goede oplossing', vindt Hhvl-directeur A. de Zwart nog steeds. 'Toch waren we er niet gelukkig mee. De afgelopen maanden hebben we ons afgevraagd of je als woningcorporatie mensen in een woning met 'gebruiksaanwijzing' kan laten wonen. Onze conclusie is dat dit niet acceptabel is.' Hij hoopt dat dit niet tot hernieuwde angst voor asbest leidt. Volgens De Zwart zou dat niet terecht zijn. De woningstichting wil de sloop van het complex, die over tien jaar was gepland, al eind 2003, begin 2004 uitvoeren. De gemeente Eindhoven steunt het besluit en heeft beloofd de nodige ambtelijke capaciteit beschikbaar te stellen bij het maken van de plannen. Geen voordelen Sanering van de bestaande woningen is volgens Hhvl geen haalbare kaart. 'Dit kent dezelfde nadelen als sloop, zonder de voordelen', aldus directeur De Zwart. 'Alleen het woningskelet zou overblijven, de bewoners moeten dan ook weg.' Tegenover de kosten, 63.500 euro per woning, zouden geen hogere huurinkomsten staan. 'Dat is financieel niet haalbaar', aldus De Zwart. 'Het grote voordeel van sloop is dat we de kans krijgen om kwalitatief goede, moderne woningen terug te bouwen.' Hhvl weet nog niet welke soort woningen dat worden. De huidige huurders krijgen geen garantie op terugkeer in de wijk. Zij zijn gisteren ingelicht tijdens een bijeenkomst van Hhvl en de gemeente. De bewoners toonden zich verrast door het feit dat de woningstichting de woningen al over twee jaar wil slopen. Ze vragen zich af waar ze straks naar toe moeten. Vanavond is er vanaf 19.30 uur nog een informatieavond in het zalencentrum De Ark aan het Trudoplein.